Till innehåll på sidan

Lättläst: Hemberedskap - preppa för en vecka

Att ha hemberedskap innebär
att man kan klara sig utan samhällets hjälp
i en vecka.
Med rätt förberedelser kan du klara dig bättre
vid en kris.

Skaffa en egen hemberedskap
I den här listan hittar du tips och förslag
på saker som är bra att ha hemma
om något allvarligt skulle hända i samhället.
Fundera gärna på vilka av följande saker
som du, din släkt och dina grannar
kan dela och låna av varandra.

Hemberedskap – det här är bra att ha hemma:

  • Radio – som går på batterier eller drivs med vev eller solceller.
  • Ficklampa och pannlampa – och extra batterier till dessa.
  • Vatten i flaskor och/eller dunkar.
  • Mat – gärna mat som kan förvaras i rumstemperatur, kan ätas direkt som den är eller lagas helt utan (eller med lite) vatten.
  • Stormkök och bränsle – använd helst detta utomhus.
  • Tändstickor eller tändare.
  • Stearinljus, värmeljus – eller ljus som drivs av batterier eller solceller.
  • Fotogenlampa och bränsle (lampolja eller fotogen). Tänk på att ha god ventilation när du använder en sådan lampa.
  • Alternativ värmekälla – som drivs av fotogen, gasol, diesel eller ved.
    Tänk på att ha god ventilation när du använder en sådan värmekälla.
  • Husapotek – första hjälpen, sårvård och viktiga mediciner.
  • Hygienartiklar – till exempel våtservetter, handsprit, blöjor och mensskydd.
  • Extra batterier – av olika slag.
  • Externa batterier (exempelvis en powerbank) – se till att hålla dessa laddade.
  • Kontanter (sedlar och mynt) – behövs särskilt om betalkort och bankomater slutar att fungera.
  • Lista på papper med viktiga telefonnummer
    – bland annat till familj, vänner anhöriga, grannar, sjukhus, kommun,
    räddningstjänst, elleverantör och liknande.

Preppa för en vecka – skaffa en krislåda!

Gör en plan för hur du ska ordna
med vatten, mat, värme och kommunikation för en vecka
vid en kris.

Många samlar alla saker
som de kan behöva i en kris
i en särskild låda,
en så kallad krislåda.

Om du förvarar sakerna på ett och samma ställe
är det lätt att hitta det du behöver
när du behöver det.

Du kan anpassa din krislåda efter dina behov.
Skriv ner vad du behöver en vanlig vecka.
Köp hem ett extra lager av sådant du använder och lägg det i din krislåda.

Om alla som kan
är väl förberedda på en kris
kan samhället fokusera på att hjälpa
de personer som har svårt att klara sig själva.

Du som behöver hjälp av andra personer varje dag
har rätt att få den hjälpen även i en kris.
Vid en större kris i samhället
kan den hjälp som du får
se lite annorlunda ut än den brukar
eller ta lite längre tid att få.

Förbered dig – tillsammans med andra
Om krisen eller kriget kommer
behöver vi alla hjälpas åt.

Om du lär känna dina grannar innan något händer kommer det vara lättare
att samarbeta och hjälpa varandra vid en kris.
Om du går med i en förening
eller i en frivillig försvarsorganisation
kan du göra en viktig insats
för att hjälpa andra.

På sidan ”Engagera dig i en frivillig försvarsorganisation”
kan du läsa mer om frivilliga försvarsorganisationer
och om hur du kan bli medlem i en sådan.
Engagera dig i en frivillig försvarsorganisation (öppnas i ny flik)

 

Bildstöd från Afasiförbundet

Afasiförbundet har tagit fram bildstöd om hemberedskap för personer som har svårt att tillgodogöra sig lättläst. 

 

Ladda ner bildstödet

Mat i kris

Det är viktigt att den mat
som du har på lager hemma inför en kris
ger tillräckligt med energi.

Lagra mat som går att tillaga snabbt och enkelt
eller som går att äta kall,
kanske till och med direkt ur burken.
Lagra helst sådan mat
som du kan tillaga utan vatten,
eller som bara behöver
lite vatten.

Vatten i kris

Rent dricksvatten är livsnödvändigt.
Räkna med att det varje dygn
går åt minst tre liter vatten
för en vuxen person.

Om du är osäker på vattnets kvalitet
behöver du kunna koka det.
För att kunna göra det
behöver du ha
en kastrull, ett stormkök och bränsle
samt tändstickor eller tändare.

Kommunikation i kris

Vid en allvarlig händelse
behöver du kunna ta emot viktig information
från ansvariga myndigheter.
Sådan information får du främst
via Sveriges Radio P4 och SVT.

Du kan också gå in på webbplatsen
krisinformation.se
eller ringa informationsnumret 113 13.

Vid akuta behov måste du även
ha möjlighet att larma 112.

Tänk också på att du måste
kunna kontakta dina anhöriga.

 

 

Värme i kris

Om det är kallt ute när elen försvinner
blir det snabbt kallt inomhus.

För att hålla sig varm
kan man hänga filtar för fönstren,
täcka golvet med mattor
eller bygga en koja under ett bord.
Om flera personer bor tillsammans
kan man samlas i ett och samma rum.

Tänk på att det är risk för brand
om du har levande ljus tända.
Undvik att ställa tända ljus
nära tyger och filtar
och var noga med att släcka allt
innan du somnar.

 

Betalningar och kontanter i kris

Om ett betalningssätt eller kassasystem drabbas av avbrott så kan det bli svårt att köpa mat, drivmedel och medicin. Det är därför bra att kunna betala på flera olika sätt.

Senast granskad: 9 december 2022

Till toppen av sidan